طراحی سایت، محتوا،سئو و دیجیتال مارکتینگ

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ معرفی بهترین CMSها

1,961

در اوایل ظهور اینترنت، تنها شرکت های بزرگ و افراد دارای مهارت های برنامه نویسی قادر به طراحی سایت بودند. آن دوران به پایان رسید و امروزه راهکارهای مختلفی برای ایجاد وب سایت وجود دارد که به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: سیستم مدیریت محتوا (CMS) و وبسایت سازها.

در این مقاله، هدف اصلی من بررسی تفاوت بین این دو است، جوانب مثبت و منفی آنها و همچنین راه کارهای جدید برای ساخت و مدیریت وبسایت را شرح می دهم و لیستی از CMS های برتر را برای استفاده شخصی، تجارت الکترونیکی و مشاغل کوچک در اختیار شما قرار می دهم.

CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا

CMS مخفف Content Management System به معنای سیستم مدیریت محتوا است و به نرم افزاری اطلاق می شود که برای ایجاد و مدیریت محتوای دیجیتال استفاده می شود. دو نوع CMS اصلی وجود دارد:

  • سیستم های مدیریت محتوای سازمانی (ECMS): که به شرکت ها اجازه می دهد انواع مختلفی از مطالب (اسناد، نظرسنجی ها، اطلاعات مربوط به محصول) را ایجاد، مدیریت و توزیع کنند.
  • نرم افزار مدیریت محتوای وب (WCMS): مجموعه ای از ابزارهایی است که بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، امکان ایجاد و مدیریت اطلاعات دیجیتالی در وب سایت را می دهد. دراین مقاله بیشتر به شرح این نوع CMS خواهم پرداخت.

WCMS ها معمولا رایگان هستند و هزینه اشتراک آنها مقرون به صرفه است. همانطور که گفته شد کاربران برای استفاده از این سیستم ها نیازی به دانش برنامه نویسی ندارند. به همین دلیل بیشتر WCMS ها مورد توجه کاربر هستند و تنظیمات راحتی دارند. با این حال، سیستم های گران قیمت نیز در بازار وجود دارد که پیچیده تر هستند و نیاز به آموزش بیشتر دارند. اما در عین حال، امنیت بیشتری را برای رفع نیازهای خاص ارائه می دهند. ابزارهای ساخت وب سایت گزینه دیگری است که بیشتر از نرم افزار CMS استفاده می کند. اصطلاح “سایت ساز” به نرم افزاری اطلاق می شود که برای ساخت وب سایت ها استفاده می شود. در نگاه اول، CMS و  سایت‌ساز هدف مشابهی دارند. پس چرا دو اصطلاح مختلف برای یک موضوع وجود دارد؟ کار چندان ساده ای نیست و در واقع بین این دو تفاوت های چشمگیری وجود دارد. بیایید درباره آنها بیشتر بدانیم!

CMS در مقایسه با سایت سازها

اصطلاحات “CMS” و “سایت ساز” معمولاً به صورت متقابل استفاده می شود، اما این موارد متفاوت است زیرا در هنگام استفاده در ساختار وبسایت از رویکردهای مختلف استفاده می شود.

هر دوی آنها جوانب مثبت و منفی خود را دارند. در ادامه به مهمترین تفاوت های آنها برای درک بهتر اشاره کردم.

  1. انجام کار ساده یا سخت؟ 

برای استفاده از CMS، شما نیاز به نصب هاستینگ، خرید دامنه، مدیریت پایگاه داده ها، به روزرسانی دستی و غیره دارید. اما همه ی سایت سازها ابزار مدیریتی کاملی دارند که شما را از هر چیز دیگری بی نیاز می کنند. 

  1. تنظیمات پیچیده یا استفاده آسان؟

تا زمانی که در CMS با کد مستقیم سر و کار دارید، طیف گسترده ای از فرصت ها را برای شخصی سازی از جمله افزونه های اضافی، ماژول ها و غیره در اختیار دارید. در مورد وب سایت سازها باید به این موضوع اشاره کرد، که به طور معمول می توان آیتم ها را با کشیدن و رها کردن آنها به داخل برنامه انتقال داد.

  1. ایجاد طراحی ضعیف یا قوی؟

بیشتر CMS ها فقط چند الگوی اساسی (اغلب با کیفیت پایین) را ارائه می دهند. به همین دلیل است که شما اکثر اوقات مجبور به انجام یکی از این سه کار می شوید: 

    • تم یا قالب های برتر را خریداری کنید.
    • موارد موجود را بهبود بخشید.
    • سایت خود را از ابتدا طراحی کنید.

بر خلاف CMS ها، سایت سازها انواع قدرتمندی از الگوهای قابل تنظیم از پیش تعیین شده و سایر فرصت های طراحی را ارائه می دهند.

  1. پشتیبانی ضعیف یا عالی؟

راه حل های رایگان CMS معمولاً هیچگونه کمک خوبی به مشتری ارائه نمی دهند، بنابراین مجبورید برای عیب یابی، به جستجوی بلاگ ها و انجمن های کاربران مراجعه کنید. در مورد سایت سازها، آنها پشتیبانی قوی تری را ارائه می دهند.

  1. سئو درون ساختی یا پلاگین های سئو خارجی؟

CMS های رایگان یا به هیچ وجه سئو سفارشی را ارائه نمی دهند یا سئوی بسیار ضعیفی ارائه میدهند. بنابراین شما نیاز دارید یک پلاگین خارجی نصب کنید. این درحالیست که وب سایت سازها این افزونه ها را به صورت درون ساختی دارند.

به طور خلاصه، سایت سازها نیازی به مهارت برنامه نویسی ندارند، همچنین رابط کاربر پسند و فرصت های خوب طراحی را ارائه می دهند. این گزینه بهترین انتخاب برای کارهای غیرحرفه ای مانند مشاغل کوچک، وب سایت های شخصی و غیره است. از طرف دیگر، CMS ها فرصت خوبی برای شخصی سازی را ارائه می دهند اما برای دستیابی به موفقیت، به مهارت های بیشتری نیاز دارند. CMS برای شرکت هایی بهتر است که پروژه ها، پورتال های اسناد و مدارک را مدیریت می کنند.

بهترین CMS ها برای کسب و کار الکترونیکی

اگر به دنبال بهترین CMS  برای ایجاد سایت خود هستید، ما لیستی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا را برای شما گردآوری کرده ایم.

  • Shopify: این گزینه محبوب ترین سایت ساز تجارت الکترونیک است. که بدلیل زیبایی بصری، کاربردی و آسان بودن به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای یک اپ استور بزرگ است که می توانید با استفاده از آن امکانات فروشگاه خود را افزایش دهید. همچنین هزاران برنامه third party وجود دارند که باعث بهبود عملکرد شما شده وبه بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیازهای شما هستند.

Shopify

  • WooCommerce: اگر از وردپرس استفاده می کنید، WooCommerce بهترین و محبوب ترین گزینه است. این افزونه با اکثر افزونه های محبوب وب سایت ها سازگار است. اما اگر قبلاً از وردپرس استفاده نکرده اید، باید گزینه های دیگری را نیز در نظر بگیرید. در غیر این صورت استفاده از هر دوی آن ها، یعنی وردپرس و WooCommerce می تواند برای کاربران جدید سخت باشد.

woo commerce

  • SQUARESPACE: این گزینه ی قدرتمند دیگری برای تجارت الکترونیکی است. این CMS نسبت به وردپرس کاربر پسندتر است و دارای مزایای دیگری مانند ادغام paypal است. همچنین انواع قالب های از پیش آماده را ارائه می دهد که عملکرد آن را تا حد زیادی بهبود می بخشد و آن را به یکی از بهترین CMS های تجارت الکترونیکی در بازار تبدیل می کند.

SQUARESPACE

  • Jumpseller: جایگزین خوبی برای سیستم مدیریت محتوای غیر حرفه ای است. دارای رابط کاربری خوب، تیم پشتیبانی با کیفیت برای مشتری و قیمت مناسب می­ باشد. ممکن است فضای زیادی برای طراحی نداشته باشد، اما استفاده از آن برای مبتدیان آسان است.

JUMPSELLER

  • Magento: توسط فروشندگان بزرگی مانند سامسونگ و نسپرسو و همچنین اپراتورهای کوچک تجارت الکترونیکی استفاده می شود. یادگیری Magento  کمی سخت است اما ارزش تلاش برای یادگیری را دارد. این سرویس رایگان است. جوانب مثبت آن شامل مجموعه ای از ویژگی های برجسته و قابلیت های سفارشی سازی بالا نیز می باشد.

MAGENTO

بهترین CMS ها برای کسب و کارهای کوچک

وب سایت های تجاری کوچک معمولاً به عملکرد پیشرفته ای نیاز ندارند. بنابراین، نرم افزار وبسایت ساز برای این منظور خاص باید دارای رابط قابل فهم باشد که با داشتن دانش اندک در این زمینه، قابل استفاده باشد.

WordPress: وردپرس بهترین گزینه برای انجام عملیات، گزینه های میزبان و خود میزبانی می باشد. وردپرس یک راهکار رایگان متن باز است که نیازی به مهارت برنامه نویسی ندارد. افزونه ها بخش عظیمی از آن را تشکیل می دهند. برای هر کاربرد، افزونه ای وجود دارد.

وردپرس

Wix: به آسان ترین پلتفرم سیستم مدیریت محتوا (CMS) در وب مشهور است. درست است که Wix دارای رابط قابل فهم، مجموعه ای از پلاگین های ساده و ادغام ابزارهای جانبی مانند Google Analytics است، اما محدودیت هایی در رابطه با ادغام ابزارهای پیچیده تر وجود دارد. افراد باهوش تر برای بازاریابی باید به گزینه های دیگر CMS توجه کنند.

WIX

JOOMLA: جوملا یک CMS با کاربرد آسان است که همراه با داشبورد قابل درک است. از آنجا که این سیستم متن باز است، عناصر با توجه به نیازهای شما قابل تنظیم هستند. جوملا

Drupal: یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوای متن باز در بازار است. از مزایای اصلی آن     میتوان به عملکرد، انعطاف پذیری، شخصی سازی و طیف گسترده ای از افزونه ها اشاره کرد. با این حال، دروپال به دانش بیشتری در مورد نصب و تغییرات نیاز دارد (پیشرفته تر از Wix و جوملا).

Drupal

سایت سازها

چند سال پیش سایت سازهایی مانند Wix ،Weebly ،Squarespace فقط برای وب سایت های شخصی و شرکت ها بدون در نظر گرفتن قابلیت تجارت الکترونیکی طراحی شده بودند. اما طی این سال ها تغییرات زیادی صورت گرفته است که شاید بخواهید “سایت سازها” را برای فروشگاه آنلاین خود در نظر بگیرید اما این نکته را بخاطر بسپارید که عملکرد آنها در تجارت الکترونیکی محدود است.

نتیجه گیری

اگر در حال ساختن یک وبلاگ شخصی یا نمونه کارها هستید، تا زمانی که CMS ها از انعطاف پذیری کمی برخوردارند، محدود به طراحی هستند و نیاز به دانش زیادی در زمینه کد نویسی دارند، وبسایت سازها گزینه بهتری هستند. با این حال، CMS ها به شما امکان می دهند وب سایت های قدرتمندی طراحی کنید و برای استفاده از آن ها  به دانش و تجربه فنی بسیار بیشتری نیاز دارید.

در این مقاله، سعی کردم یک ایده درباره راهکارهای برتر وبسایت سازها برای تجارت الکترونیکی، مشاغل کوچک و سایت شخصی به شما ارائه دهم. ازاین که این مطلب را مطالعه کردید ممنونم!

شما از چه نرم افزاری سایت ساز/ یا ابزارهای CMS استفاده می کنید؟ نکات مثبت و منفی هر کدام از نظر شما چیست؟ راه حل شما چیست؟ لطفاً در بخش نظرات، نظر خود را با ما در میان بگذارید! 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.